Betaltjänster & säkerhet

Beskrivning av tillhandahållna betaltjänster

Lendify erbjuder följande 6 betaltjänster som genomförs på uppdrag av Användaren. Med Användare avses Låntagare och Investerare.

Direktutbetalning kan initieras av Användare i egenskap av både Investerare och Låntagare och genomförs direkt till Användarens konto. Pengarna finns tillgängliga på Användarens valda konto direkt därefter för följande banker; Handelsbanken, Nordea, SEB eller Swedbank. För övriga banker sker utbetalning nästkommande bankdag. I vissa fall kan kan pengarna betalas ut med en fördröjning men finns tillhanda på Användarens konto senast inom en bankdag.

Bankgiroutbetalning genomförs efter att Användaren initierat betalningen till valt bankkonto och pengarna kommer Användaren tillhanda nästkommande bankdag.

Bankgiroinbetalning genomförs efter att Användaren initierat betalningen till valt bankgiro och pengarna kommer Lendify tillhanda nästkommande bankdag.

Direktinbetalning kan initieras av Användare i egenskap av både Investerare och Låntagare.
En direktinbetalning som har initierats av en Investerare eller Låntagare genomförs direkt och pengarna finns tillhanda på Investerarens konto, eller som avbetalning på Låntagarens lån, därefter. I vissa fall kan insättningar dröja upp till en bankdag.

Autogirodragning genomförs automatiskt på förfallodagen från det bankkonto Låntagaren lämnat autogiromedgivande till när metod för avisering valdes.

E-faktura visar månadsavin elektroniskt i Låntagarens internetbank och genomförs automatiskt på förfallodagen efter godkännande från Låntagare om denne valt det som aviseringsmetod. Några ytterligare dragningsförsök sker ej om det inte funnits täckning på kontot eller om Låntagaren inte godkänt e-fakturan i Låntagarens internetbank. Det är då Låntagarens ansvar att tillhandahålla betalningen på annat sätt till Lendify.

Avisering och förfallodatum

Avisering sker senast den 12:e varje månad. Om aviseringsdagen inträffar på en helgdag sker aviseringen den bankdag som inträffar närmast före den 12:e. Lendify erbjuder avisering via post, autogiro och e-faktura. Avisering via post sker till folkbokföringsadressen. Vid e-faktura skickas avin direkt till kundens internetbank. Vid autogiro visas avin via mina sidor i inloggat läge.

Förfallodag för månadsaviseringen inträffar den 27:e i varje månad för Låntagare. Om förfallodagen inträffar på en helgdag förfaller aviseringen den bankdag som inträffas närmast före den 27:e.

Täckning på kontot

Låntagaren ska se till att täckning finns på kontot senast kl. 00.01 på förfallodagen. Har Låntagaren inte täckning på kontot på förfallodagen kan det innebära att betalningen inte blir utförd. Om täckning saknas för betalning på förfallodagen får betalningsmottagaren göra ytterligare uttagsförsök under de kommande 2 bankdagarna för autogiro. Endast ett dragningsförsök sker för e-faktura. Låntagaren kan på begäran få information från betalningsmottagaren om antalet uttagsförsök.

Inaktivering och ändring av aviseringsmetod

Låntagaren har möjlighet att inaktivera autogiro och e-faktura som aviseringsmetod genom att välja annan aviseringsmetod. Initierad ändring av aviseringssätt som sker efter innestående månads aviseringsdag kommer att gälla från och med nästkommande månad.

Säkerhet

Lendify tillhandahåller säkra lösningar för alla tjänster. För att den totala säkerheten ska bli god krävs det dock att även du som Användare hjälper till att skydda dina uppgifter.

Lendify uppmanar sina Användare att skydda sina personliga uppgifter genom att aldrig lämna ut lösenord eller inloggningsuppgifter till dator, mobiltelefon, surfplatta eller BankID.

Lendify kommer aldrig att efterfråga dina inloggningsuppgifter då dessa är personliga. Lendify kan däremot be dig att verifiera dig med BankID via telefon för att säkerställa att det är rätt person vi pratar med. Är du osäker på om det är Lendify som du är i kontakt med kan du lägga på och ringa tillbaka på 020 20 30 40 så kommer du i kontakt med vår kundservice.

Om du misstänker att någon kommit över dina inloggningsuppgifter eller att du utsatts för bedrägeri måste du spärra ditt BankID eller inloggningskort från din bank.

För att minska risken för bedrägeri och förhindra att obehörig ändrar din adress finns en tjänst hos Skatteverket som gör att du kan spärra obehörig adressändring. Med hjälp av e-tjänsten väljer du att Skatteverket endast ska godkänna adressändringar som görs med e-legitimation, för att minska risken att någon använder dina personuppgifter för bedrägerier och id-kapning.

Säkerhetstips

Nedan följer några tips på hur du kan skydda dig och dina uppgifter:

• Lämna bara ut ditt personnummer när det är nödvändigt.

• Kontrollera kreditupplysningar och fakturor så att det är krediter som du själv har tagit.

• Använd gärna en låsbar brevlåda för att minska risken för brevstöld.

• Se till att alltid ha senaste versionen av BankID på dina enheter (t. ex. mobiltelefon, surfplatta och dator) och uppdatera BankID-appen när det finns nya versioner.

• Ladda bara ner appar från officiella app-distributörer som exempelvis Apples App Store och Google Play.

• Använd ett uppdaterat antivirusprogram och gärna en brandvägg på din dator.

• Installera inte okända program.

• Var försiktig med mejl och bifogade länkar.

• Iaktta försiktighet när du surfar till okända webbplatser för att undvika att skadlig kod installeras.

Felmeddelanden

Vid användargenererande ”fel” (där Användaren försöker genomföra en aktivitet den inte har möjlighet till), som att exempelvis investera mer pengar än vad som finns tillgängligt på kontot, visas ett felmeddelande som tydliggör för användaren vad som är orsaken till felet.
Vid tekniska, systemgenererade fel visas felmeddelande ”Ett fel har uppstått” för Användaren och Användaren uppmanas att försöka igen om en stund samt hänvisas att kontakta kundservice om problemet kvarstår.