Om du missar att betala en faktura i tid kan du få en betalningspåminnelse.
Smarta privatlån med schyssta villkor.
Ansök på två minuter.
Få svar direkt.
Vi finns här på chatt, telefon och mejl.
Sänk räntan ytterligare med Lendify Rewards.
En betalningspåminnelse skickas från den som har en fordran (borgenären) till den som står i skuld till borgenären. Syftet är att påminna om att en skuld inte har betalats i tid. Det är vanligt, men inget krav, att detta görs som första steg innan en obetald skuld lämnas över till inkasso eller Kronofogdemyndigheten.
Påminnelsen innehåller information om vilken skuld som inte har betalats i tid och när betalningen senast ska ske.
Ja, det kan det göra. Om ett företag skickar en betalningspåminnelse har de också rätt att ta ut en påminnelseavgift. Hur stor avgiften är kan variera men ett företag får maximalt ta ut SEK 60 i påminnelseavgift om de sålt något till en privatperson. Myndigheter får ta ut större avgifter än så, ibland flera hundra kronor.
I vissa fall kan det även tillkomma dröjsmålsränta.
• Hos oss får du sänkt ränta i takt med att du betalar av lånet med vårt lojalitetsprogram Lendify Rewards
• Du ansöker enkelt, helt digitalt på 2 minuter och får svar direkt! Vi finns här för att ge dig hjälp och tips både kvällar och helger på telefon, chat och mail.
• Direktutbetalning - om din ansökan blir godkänd kan du få pengarna utbetalda direkt. Vi jobbar inte med bankdagar!
• Vi kan ofta ge dig ett bättre erbjudande än bankerna.
Vi finns tillgängliga på chatt, telefon och mail. Kontakta oss på det sätt som passar dig bäst, så svarar vi så fort vi kan!
Hittar du inte svaret du söker? Här finns fler vanliga frågor & svar.
Nu revolutionerar vi allt vad lån heter. Och flyttar makten från banken till dig. Resultatet är lägre ränta för dig som lånar och högre avkastning för dig som sparar.